Feltsøk

Dette er noe jeg ikke kan så mye om, og jeg har spurt bruksklubben som jeg trener i om de kanskje kunne avholdt et kurs innenfor dette. Men før den tid får vi bare prøve oss frem selv.

Nå i påsken har jeg vært på hyttetur med en av mine bestevenninner, Gunhild. Hun har også hund, så vi trente de litt mens vi var der. Så hvorfor ikke prøve oss på feltsøk? Jeg har hørt at man kan starte innlæringen ved å få hunden til å vinde inn gjenstanden. Det foregår ved at man legger ut en gjenstand, tar hunden i bånd, går forbi der hvor gjenstanden ligger, ser at hunden plukker opp lukten av den i vinden, snur, går litt tilbake, slipper hunden og forhåpentligvis finner og plukker gjenstanden. Dette gjorde vi to ganger før vi tråkket opp et lite felt. Først lå jeg ut en gjenstand til Tidi. Hun løp litt utenom feltet, men vi hadde like før gått en tur forbi det området feltet var på, så jeg kan tenke meg at det var litt derfor, luktene våre var litt utenfor feltet også. Men hun fant gjenstanden fint og avleverte den i front hos meg (foreløpig, til vi får på plass avlevering i utgangsstilling). Deretter la jeg ut 2 gjenstander andre runden. Ingen problem for Tidi, hun løp fort ut, søkte fint, fant begge gjenstandene og avleverte de fint hos meg 😀

Jeg syns feltsøk er kjempe gøy og jeg gleder meg til å jobbe videre med dette! 🙂 Tidi har også fått tjenestedekken i posten, så nå ser hun stilig ut mens hun gjør jobben sin!

Neste innlegg
Legg igjen en kommentar

10 kommentarer

  1. James&Charlotte

     /  2. april 2015

    Vilket fint tjänstetecken och vilken fin hund

    Svar
  2. Marie

     /  2. april 2015

    Takk! Ja, hun er veldig fin på alle måter ❤
    Piraya lager fine valper!

    Svar
  3. Når jeg var på feltsøk kurs med Maria Brandal lurte vi at vi skulle rose hunden masse når der var tydelig at hunden fikk gjenstanden i nesen, har fungert fint på mine to 🙂

    Svar
    • Marie

       /  3. april 2015

      Tenker du på at man roser hunden når den lukter etter gjenstanden når man går forbi med hunden i bånd?

      Svar
  4. Høres ut som en spennende måte å trene på og vurderer å prøve det selv når valpen blir større! Jeg skal følge med videre i bloggen din 🙂

    Svar
    • Marie

       /  6. april 2015

      Ja, det var ihvertfall kjempe gøy både for meg og hunden! 🙂 Moro at du skal følge med her videre!

      Svar
  5. Det var en ny måte å trene inn felt på, spennende. Stilig i sitt nye dekken var hun hvertfall.

    Svar
    • Marie

       /  12. april 2015

      Ja, jeg visste ikke om så mange andre måter, så vi prøvde det. Ja, hun kledde det godt og virker skikkelig stolt når hun går med det! 😀

      Svar
    • SÃ¥ fine dere er!Virket som en perfekt dÃ¥p! Heldige lille prinsessa!! Er sÃ¥ nyskjerrig pÃ¥ hvilken navn hun har fÃ¥tt jeg da. Hilsen ei med naeva-dilln!

      Svar
    • see your gp asap, he can help you with some skin lotions or laser trt. U should also protect it from the sun to reduce the risk of skin cancers etc. My boyfriend has a birthmark and i love it.

      Svar

Legg igjen en kommentar